Het eerste idee voor een computernetwerk stamt uit 1957. De Amerikaanse overheid wilde computersystemen van universiteiten koppelen om de technologische opmars van de Sovjet-Unie te weerstaan. Het duurde tot 1969 voordat er twee universiteiten (in Santa Barbara en Utah) met elkaar werden verbonden. In 1983 werd het eerste open netwerk – de voorloper van ons huidige internet – gerealiseerd. Het World Wide Web ontstond in 1990. In 1997 konden we gebruik maken van ADSL via de telefoonkabel. Facebook werd in 2006 openbaar toegankelijk. De doorbraak van smartphones dateert uit 2009. In september 2014 werd de mijlpaal van 1 miljard websites op internet bereikt.

Afhankelijk van automatisering

Het zijn zomaar wat cijfers om duidelijk te maken dat de IT-ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. En wat helemaal opvalt: we kunnen echt niet meer zonder IT. Interactieve online communicatie neemt explosief toe en onze maatschappij is volledig afhankelijk van probleemloos functionerende automatisering. Dat werd onlangs weer eens duidelijk in een sprekend filmpje van Tweede Kamerlid Henk Krol. Door een computerstoring moesten de Kamerleden hun aanwezigheid handmatig registreren en begon het werk een uur later.

Noodpakket

De impact van de IT-storing in de Tweede Kamer was relatief gering. Uitval van IT kan echter ook tot grotere (en maatschappelijke) problemen leiden. De Brabantse gemeente Bladel adviseert zelfs om een noodpakket te maken ingeval een storing lang(er) duurt. Dat lijkt misschien wat overdreven, maar het toont eens te meer aan welke betekenis IT voor onze wereld heeft. Er zijn trouwens nog steeds plekken in de moderne beschaving waar de digitalisering nog niet heeft toegeslagen. Maar ook in het Italiaanse plaatsje Civitacampomarano (400 inwoners) komt online IT dichterbij. Al is het misschien niet zoals je zou verwachten. Kijk maar naar deze korte humoristische video. Ik vond ‘m wel grappig.

Noodzaak voor bedrijven

Is het voor personen al belangrijk om online met elkaar te communiceren; voor bedrijven is het van vitaal belang. Al in 2015 voorspelde auteur Dion van der Vaart dat elk bedrijf een IT-bedrijf moest worden om succesvol te zijn. Data Driven Marketing was is in zijn optiek de sleutel voor betere commerciële prestaties. De ontwikkelingen hebben hem gelijk gegeven. Online marketing is ‘booming’ en dat gaat ook op voor marketing automation. De ideeën daarachter mogen dan offline bedacht zijn, IT is nodig om ze te realiseren. Productiviteit, beschikbaarheid, bereikbaarheid en zeker ook veiligheid spelen daarin een cruciale rol. Dat zijn nou precies de thema’s waarmee wij als IT-leverancier de markt benaderen. Wij snappen als geen ander dat ‘IT’ en ‘online’ met elkaar zijn versmolten. Wil je weten hoe wij die combinatie optimaal voor jou kunnen inzetten? Laat het ons gerust weten.

Laat een reactie achter